Ambitioner kræver sund økonomi

Hvis økonomien ikke er robust, må ambitionerne pakkes sammen.

En sund økonomi er forudsætningen for en ambitiøs kommune. Hvis økonomien ikke er robust, så må ambitionerne pakkes sammen.

Hvert år betaler vi borgere over 4,6 milliarder kroner i skat og grundskyld til Rudersdal Kommune. Desværre går en alt for stor del af disse penge til andre kommuner igennem den kommunale udligningsordning. Men det er ikke en undskyldning for ikke at levere så meget værdi for skattekronerne som muligt. Der skal være respekt om hver en krone af skatteborgernes penge.

En måde at sikre effektiv brug af skatteborgernes penge er ved løbende at sørge for, at driftsopgaver sættes i udbud. Konkurrence er sundt og med til at holde alle skarpe.

Der er også grund til at se på at nedbringe sygefraværet for medarbejderne i kommunen – i første omgang bare til samme lave niveau som i vores sammenligningskommuner. Det vil give os bedre service for pengene.

Det er let at bruge penge. Særligt for politikere. Men en ansvarlig økonomi handler også om ikke at efterlade regningen i børneværelset til den næste generation. Det er med andre ord ikke sundt at stifte så meget gæld, som Rudersdal har gjort i de seneste år. Jeg ønsker en stabil økonomi, hvor man ikke bruger løs hvert fjerde år (valgåret), for så at spare i de følgende tre andre år.

Sig din mening – skriv og inspirer mig  [email protected]